همکاری در خرید و فروش کتاب
تبلغات متني

خبر : کسب درآمد از اینترنت؟؟!!!

كد خبر    :  4297
  مدير
تاريخ خبر :  1394/11/21 - 21:54:15
در این پست می خواهیم صادقانه اندکی در مورد مسئله کسب در آمد در اینترنت و امکان این امر به صورت صمیمی بپردازیم. ببخشید اگه متن نوشته هام رسمی نیست و بیشتر گفتاری و خودمانی است.

سلام.

آیا از اینترنت می شه درامد کسب کرد؟

بله. شما هم وبگردی داشته باشید و هم کسب درآمد. البته این امر محدود به شکل خاصی از فعالیت نمی شه. 

بحث کسب کسب درآمد از اینترنت این روزها به مشغولیت جدی تبدیل شده. که یکی از ارکان اصلی استارت آپ های فعلی، و فعالیت های کارآفرین رو تشکیل می ده. البته همه اش نیست صد در صد. ولی این روزها خیلی رواج یافته.

البته شاید برداشت من از این موضوعات اشتباه باشه. ولی تا جایی که مراجعه داشتم و دیدم خیلی از استفاده های استارت آپ ها این روزها مربوط به کسب و کارهای اینترنتی است.

در مورد کسب و کار اینترنتی می شه مطالب خیلی خوبی پیدا کرد. البته مطالب زیادی هم صرفا تبلیغات است و واقعیت چندانی نداره.

در این پست برخی از سایت هایی که تا حدودی مطالب مفیدی می تونن ارائه کنند رو لینکش رو می دم. اما باید بگم بیشتر مطالب این سایت ها مورد تایید نیستن. و تنها تک و توکی مطلب کامل خوب میشه پیدا کرد. بیشتر این مطالب تبلیغاتی هستن. یعنی از صاحبان سایت های دیگه پول می گیرن تا اون مطالب رو درج کنن. ولی خوب این جور نیست که این سایت ها توانایی تحلیل کامل فضای کسب و کار اینترنت ایران رو نداشته باشن. بلکه دارن و به خود این سایت ها خصوصی می گن. ولی در معرض عموم مردم نمی زارن این مسائل رو. و اون چی که ما می بینیم بیشتر رپرتاژ آگهی این سایت ها است.

سایت نت استارت - سایت مدیر وب  - سایت آترین وب  -  سایت آراتیس  - سایت Allbux  - سایت کاریا و ....

البته این سایت ها خیلی بیشتر از اینها هستن. و بعضا تفاوت چندانی با هم نداره.

اما راهکارهایی کسب و کار تو این سایت ها به وفور موجود است. که در این پست قصد ندارم به هیچ وجه به طور دقیق این راهکارها رو بیان کنم یا دسته بندی کنم یا توضیح و تحلیل کنم و ...

فقط به طور مختصر می خوام برخی از اونها رو نام ببرم.

1. سایتهای تبلیغاتی، که با کلیک روی تبلیغات، یا بازدید خودکار، یا جستجوی گوگلی و ... (راهکارهای زیادی داره که هر روز راهکارهای جدیدی براش پیدا می شه) درامد ایجاد می کنن. معمولا این سایت ها رو سایت های که در بالا لینکشون رو دادم معرفی نمی کنن. مگه اینکه چی پیش بیاد یه حالت خیلی خاص بشه، یه دونه از این دسته از سایت ها رو معرفی کنن. به نظر سایت های معرفی کسب و کار اینترنت، این سایت ها سایت های زرد یا حتی بالاتر قرمز هستن.

این سایت ها درامد چندانی نداره. -البته به شرط معتبر بودن و شیاد نبودن صاحب سایت - و سرمایه گذاری در آنها به نظر شخص من اشتباه است. تنها شکل سرمایه گذاری قابل قبول تبلیغ سایت خودتون تو این جور سایت ها است. یعنی پول بدین که تبلیغ شما رو بکنن. در مورد این روش حرف زیاده که بعدا می گم.

البته اینکه امکان کسب درآمد داره، نمی شه نفی کرد. یعنی کسب درامد است. هر چند محدوده و واقعا میزان کسب درامدش کمه. ولی می شه و کسب درامد داره. و چون نیاز به هیچ دانش خاصی هم نداره و هیچ ارتباط با جایی و ... هم نمی خواد، فقط به شرط معتبر بودن سایت می شه انجامش داد و منعی ازش نیست.

2. اگه سایت دارین، می تونین با جذب تبلیغات از سایت های مختلف و راهکارهای مختلف دیگه مثل پاپ آپ و لینک کوتاه و آپلود و دانلود فایل و .... درامد کسب کنین. البته برخی از این روشها مختص داشتن سایت نیست. ولی با داشتن سایت خیلی راحت تر هستین و در همون لحظه ایجاد این شیوه های کسب درامد برای خودتون، چندین نفر نمی آن از شما اعتراض کنن که آقا نمی دونم الکی تبلغیات نکن و ...

تو این شیوه هم حرف زیاده.

در آمدش هم بد نیست این روزها. مثالش سایت هایی مثل ورزش سه و ... است که با وجود اینکه خیلی از سایت های ایرانی قبولش ندارن که سایت معتبر و تولید کننده محتوا نیست، ولی بازم تبلیغات خوبی جذب می کنه.

برای اینکه تو این دسته درامد خوبی داشته باشین، لزوما نباید محتوای تخصصی داشته باشین. لزوما نباید محتوای جدید و غیر تکراری تولید کنن و .... (بر خلاف خیلی ها که این رو شرط می دونن) اما هر چقدر وقت بزاری و توانایی داشته باشی تو این حیطه در آمد داری. سایت های تفریحی و فان و متنوع و ... هم هستن.

تو این حیطه یه سری نکات است که اگه رعایت کنی کارت خوب پیش می ره. اگه رعایت نکنی، چندان سودی نکردی و برد نکردی. بلکه بیشتر به خودت ضرر زدی. یعنی وقت گذاشتی و سود چندانی نکردی.

3. راهکارهای شبه بازاریابی. (گاهی اوقات شبکه ای و هرمی و ... گاهی اوقات هم بدون شبکه ای بودن ولی بازم شبه بازار یابی هستن) یا فروش پنل پیام کوتاه

مثل سایت های خرید شارژ ایجاد کردن یا جذب زیر مجموعه و لایسنس برخی نرم افزارها و گیفت کارت و ...

البته تفاوت سطوح در استفاده از این روش وجود داره. گاهی شما خودت مدیر می شی. گاهی تنها یه زیر مجموعه خیلی کوچیک هستی که باید شرایط زیادی که صاحب کار می زاره رو رعایت کنی که کاملا محدودت می کنه.

گاهی اوقات این سایت ها بر خلاف دو شیوه بالایی واقعا و حقیقتا درامد خوبی دارن. و بدون اینکه کار خاصی انجام بدن این درامد رو کسب می کنن. اما اکثرش مثل دو شیوه بالایی هستن. یعنی نه درامد بالایی دارن و نه اعتبار. بلکه دارن تنها جیب خود شما و خانواده و دوستان شما رو می زنن و بس. و حتی بدتر که سرشون کلاه گشادی رفته که ضرری که کردن بیشتر از زمانی که گذاشتن است. یعنی ده میلیون یا بشتر ضرر کردن و از جیبشون رفته.

تو این مقوله اعتبار داشتن یا نداشتن و شیوه هایی که داره اون کار، خیلی مهمه و بدون توجه به اینها، حتی آبروشن هم از دست می ره.

البته اگه شما راهکارش رو تو این زمینه ها بلد باشی، می تونی از همین راهکارها درامد خوبی داشته باشی. ولی باید سعی کرد سراغ جاهای معتبرش رفت. چون غیر معتبرها به سادگی آب خوردن سر آدمها رو کلاه می زارن و تنها کلاشی است.

4. بازاریابی. که واقعا بحث سختی است. و ریزه کاریهای زیادی داره. و بیشترین سود این مورد هم تو جیب کارخانه ها و تولید کنندگان داره می ره نه شما. ولی خوب چاره ای نیست. چرا؟

دلیل: مثل مورد بالا، که شارژ اگه امکانش است، عوض استفاده از واسطه برای فروش آن، خوب ارزان تر بفروشنش دیگه. اگه امکان ارزان تر فروختن نیست، پس این مبلغ رو از کجا می آرن که بدن به واسطه؟ جواب اینه. همینی که هست. ما زور داریم. می تونیم. چه واسطه برای فروش شارژ باشه یا نباشه، ما این رو کمتر نمی فروشیم. (البته همیشه هم این جوری نیست که قیمت همینه و کمتر نمی شه. شما اگه خودت فروشنده باشی متوجه می شی اگه عمده بخری چقده ارزان تر می دن)

همین بحث هم تو بازاریابی است. می گی آقا خوب ارزان تر کن عوض دادن پول به واسطه.

البته این شکل نگاه به این قضیه است. شکل دیگه اینه من اگه ارزان تر کنم، باید خودم براش بازاریابی کنم که خرجش زیاد هم می شه.

خوب من چی کار می کنم؟ می دم بازار یاب. ولی قیمت یه خورده بالاتر می ره که به سود من بشه و بصرفه.

مثل اینکه بگن آقا این جنس رو ارزون کنین عوض اینکه این همه بدین به طراح که تبلغات خوب براش طراحی کنه. عوض این که این همه پول بدین که تیزر آگهی بسازین تو تلویزیون نشون بدین. تو روزنامه آگهی کنین. تراکت سطح شهر پخش کنین. کلا آقا کیفیت و قیمت رو خوب کنین، دیگه لازم به تبلیغات به هیچ شکلی نیست. نیاز به بازار یاب نیست.

این حرف درست نیست. مثل اینکه یه سایت خیلی خوب درست کنی. بدون اینکه اون رو تو گوگل، تو یاهو، تو موتورهای جستجو گر دیگه معرفی کنی، منتظر باشی دیگران بیان دنبالت. خوب وقتی کسی نشناسه این رو، چطوری بیان دنبالش؟ شناختن هم با یه تبلیغ ساده و بدون طراحی جذاب، زیاد انجام نمی شه. باید تو چشم بری. باید نسبت به رقبا بیشتر جلب توجه کنی و ...

تو این زمینه متن های خیلی تخصصی ایجاد شده که جای کار داره.

بازاریاب هم اگه خوب بلد باشه، (و از روشهای تبلیغات مثل تبلیغات ایمیلی و پیام کوتاه (نه فروشش بلکه استفاده از آن و حتی هرمی بتونه استفاده خوبی کنه) می تونه درامد بالاتری نسبت به دسته های قبلی ببره.

 

5. شکل های جدیدی که این روزها مد شده. به اسم کارهای استارت آپی. اینها اصولا از چهار  مقوله بالا خارج هستن. یعنی تو اینها ظاهر کار نه بازاریابی است. نه شبه بازاریابی نه تبلیغاتی نه کلیکی و ...

اینها بر این مبنا هستن که تا الان جامعه سنتی بود. از خیلی از امکانات وب استفاده نکرده بود. الان می شه از این امکانات استفاده کرد. فقط باید نرخ استفاده اینترنت در مردم رو بالا برد. یه سری ظاهر زیبا و جذاب به کارها داد. و هم چنین یه سری ابزارهای برنامه نویسی و ... تو سایت ها و موبایل ها و ... آماده کرد. اون وقت اون شیوه قبلی و قدیم کار رو به شیوه جدیدی تبدیل کرد.

مثال: آژانس های املاک که قبلا منطقه بندی بود. الان دارن می شن کشوری و آژانس های کوچک محله ها کمتر استفاده می شن. قبلا برای خرید و فروش حتما باید دم آژانسی رو می دیدی و اگه رازی نبود هر جور شده خریدار یا فروشنده رو فراری می داد. قیمت بالا و پائین می کرد و ... الان ظاهرش همون تبلیغات منتها توسط اینترنت است. اما حقیقت فراتر از تبلیغات ساده است. راهکارهایی ایجاد می کنن که خریدار و فروشنده مستقیم با هم ارتباط داشته باشن. معرفی و تعریف ویژگی ها رو بدون دخالت بنگاه محله و کسی که باهات مشکل داره به دست بیارن. و در نهایت تصمیم گیری که کردن بتونن از خدمات سایت یا از آژانس های دیگه استفاده کرد و خرید و فروش رو ترتیب داد.

دیگه: همین کتاب فروشی دست دوم آن لاین. شاید قدیم باید می رفت آدم از مغازه بچرخه. شاید باشه شاید نباشه. و احتمال بودن خیلی از کتابها هم کم بود. معمولا کتابهای خاص و نایاب و خطی و ... بودن با قیمت های خیلی بیشتر از نو. (یه جور عتیقه فروشی حساب می شدن) البته بستگی داشت که اون واسطه کی بود. اگه یکی بود این کاره و مال زیادی هم داشت، می تونست مجموعه کاملی داشته باشه. ولی چون واقعا قیمت کتاب چیزی نیست که بشه روش سرمایه خوبی گذاشت، این جور جاها واقعا کم بود. اگه هم می خواستی بفروشی، واقعا ارزون می خریدن. به معنای واقعی بز خری می کردن. حتی پول کیلویی کاغذ کتاب های خیلی خوب رو نمی دادن. کتابی که می رفتی با هزار جور زحمت چه نو یا دست دومش رو از جاهای خیلی عجیب و غریب باید پیداش می کردی و می خریدی، اون وقت تو این جور کتاب فروشی ها با قیمت خیلی کم ازت با هزار تا منت ازت می خریدن. حتی اگه کتاب نایاب و عتیقه و ممنوعه و ... بود بازم با هزار تا قورت و منت می خریدن.

الان چی؟ بحث ممنوعه و عتیقه و نایاب رو حتی اگه بزاریم کنار. تو بحث کتاب های عادی، می شه به فکر این بود که یه سایتی رو درست کرد، تبلیغش کرد، بزرگش کرد، مکان راحت و قابل استفاده و کاربردی باشه، که خیلی ها بیان راحت کتابشون رو برای فروش بزارن. از اون طرف مشتری هم بخره. مشکل بیشتر تنها تو بعد مکانی است که می شه اون رو هم با اعتبار بخشیدن توسط سایت های واسطه که این روزها داره تعدادشون زیاد هم می شه مثل همین فروتلی که من توش حساب باز کردم از بین برد.

مشکل اعتبار رو هم همین سایت های ارائه اعتبار حل می کنن. و شما با خیال راحت می تونی کتاب مورد نظر خودت رو پیدا کنی و بخری یا تبلیغ فروشش رو بدی و بفروشی.

خوب این یه قسمت از کسب و کار یه فروشگاه کتاب دست دوم است که هدف اصلی هم همین است.

یه قسمت دیگر کسب تبلیغات است. که برمی گرده به شکل های کسب و کار.

یه قسمت دیگر است که بر می گرده به معتبر شدن دامنه سایت و لذا امکان فروش آن به قیمت مناسب.

یه قسمت دیگر است که برمی گرده به ارتباط با سایر فروشگاه ها و توانایی بالای فروش لوازم جانبی مرتبط با کتاب، مثل لوازم التحریر، اسباب بازی، فیلم و سی دی و .... حتی لوازم غیر مرتبط.

یه قسمت مهمی که من قصد دارم ایجاد کنم، بحث محتوا است. یعنی اگه این فروشگاه محتوا داشته باشه، علاوه بر خود خرید، بحث محتواش هم ارزش داره و می شه خودش ارزش برای خیلی سایت های دیگه که بخواهن لینکشون تو قسمت محتوای این سایت بیاد. که از یه بعد برمی گرده به تبلیغات. و از یه بعد هم بر نمی گرده. چون باید تولید محتوا بشه و بدون تولید محتوا نمی شه چنین اثری داشته باشه.

بحث محتوا هم خودش چنین شاخه می تونه باشه. یه شاخه بحث معرفی کسب و کارهای اینترنتی که این روزها خیلی معروف و مشهور است.

دومی بحث نقد و معرفی کتابها که سایت های خیلی کمی بهش پرداختن و انجامش می دن.

سومی اش بحث خاص محتوا در مورد فروشگاه آن لاین کتاب دست دوم، خرید کتاب نو یا دست دوم، و رقابت و مسائلی که در این زمینه وجود دارد. تو این مورد هیچ سایتی رو شما نمی تونین پیدا کنین که مطالب زیادی داشته باشه.

اما این سایت سعی می کنه تو این مورد فعالیت داشته باشه که خودش می تونه یه زمینه جدید تو محتواهای ایجاد شده در اینترنت باشه.

و باقی مطالب در آینده گفته می شه.

 

 

شما اولين نفري باشيد كه نظر ارسال مي كند.

فرم ثبت نظر

نام و نام خانوادگی
ایمیل
وبلاگ
نظر و کامنت
كد امنيتي